Wilt u zich inschrijven als aanvrager van een sociale woning? Hiertoe moet u een origineel exemplaar invullen van het inschrijvingsformulier: “Aanvraag voor een sociale woning/woning voor bescheiden inkomens/woning voor middeninkomens”. We kunnen u dit inschrijvingsformulier niet per e‑mail sturen, maar het is ter plaatse verkrijgbaar bij elke OVM van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en op de hoofdzetel van de BGHM. We kunnen het u ook per post sturen indien u ons uw adres meedeelt.
Om in te schrijven, moet u aan de volgende criteria voldoen:
Eerst moet u een origineel exemplaar invullen van het inschrijvingsformulier: “Aanvraag voor een sociale woning/woning voor bescheiden inkomens/woning voor middeninkomens”. Dit formulier moet behoorlijk worden ingevuld, door alle meerderjarige gezinsleden worden ondertekend en vergezeld zijn van de volgende documenten:
Om de geldigheid van uw kandidatuur te waarborgen, moet u uw dossier indienen bij de openbare vastgoedmaatschappij van uw keuze. U kunt uw dossier hetzij per aangetekende brief versturen, hetzij persoonlijk indienen tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
De vastgoedmaatschappij beschikt over een termijn van 50 dagen om het dossier te controleren. U krijgt per post de bevestiging dat uw dossier al dan niet is aanvaard. In geval van weigering zal de vastgoedmaatschappij u de redenen meedelen van de niet‑ontvankelijkheid van uw dossier.
Let wel! U mag per volwassene maar één aanvraag indienen. Stuur uw formulier niet terug naar de BGHM (Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij).
Sinds 2019 hoeft u niet langer de gezinssamenstelling mee te delen, noch het attest erkenning van handicap afgegeven door de FOD Sociale zekerheid. De OVM’s hebben via elektronische weg toegang tot deze gegevens.
Hierna twee belangrijke punten betreffende het beheer van uw kandidatuur :
1) Zodra uw inschrijving bevestigd, wordt u “kandidaat-huurder”. Uw dossier wordt beheerd door uw “referentiemaatschappij”.
2) Om de twee jaar zal uw referentiemaatschappij u vragen om uw inschrijving te bevestigen. U zult een brief ontvangen met het verzoek uw gezinssituatie te actualiseren. Het is zeer belangrijk dat u gevolg geeft aan deze brief voor de vernieuwing van uw kandidatuur. Doet u dat niet, dan zal uw kandidatuur worden geschrapt bij alle huisvestingsmaatschappijen waarbij u bent ingeschreven en zult u de aan uw anciënniteit verbonden voorkeurrechten verliezen
Let wel! Gedurende de gehele wachttijd moet u uw referentiemaatschappij binnen 2 maanden op de hoogte brengen van elke verandering in uw dossier, bijvoorbeeld: een adreswijziging en/of een verandering van de gezinssamenstelling
De kandidatuur wordt geschrapt (geannuleerd) wanneer de kandidaat
een voorstel van sociale woning of woning voor bescheiden inkomens weigert om niet‑gegronde redenen (bijvoorbeeld: vindt de kamers te klein, houdt niet van de wijk, enz.). Opmerking: de kandidaat kan een woning voor middeninkomens weigeren zonder een reden te hoeven geven. In geval van weigering van een woning voor middeninkomens zal zijn kandidatuur niet worden geschrapt.
Elke schrapping moet per aangetekende brief aan de kandidaat worden betekend en moet gemotiveerd zijn. Na een schrapping moet de kandidaat zes maanden wachten voordat hij zich opnieuw kan inschrijven bij een openbare vastgoedmaatschappij (OVM) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De geschrapte kandidaturen en dossiers worden gecontroleerd door de BGHM, de toezichthoudende autoriteit van alle Brusselse sociale huisvestingsmaatschappijen. Een vertegenwoordiger van de BGHM – de sociaal afgevaardigde – ziet erop toe dat de huisvestingsmaatschappijen de regelgeving naleven en effectief toepassen.
De wachttijd is afhankelijk van het aan de gezinssamenstelling aangepaste woningtype, van uw keuze van de gemeente, van de datum van uw inschrijving, alsook van de voorkeurrechten waarop u wettelijk recht hebt. De wachtlijsten zijn zeer lang. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wachten thans meer dan 40.000 kandidaat-huurders op een sociale woning.
Wanneer uw kandidatuur in goede orde wordt ontvangen, zal een van de door u gekozen huisvestingsmaatschappijen u een aangetekende brief sturen. U moet de erin vermelde instructies volgen (binnen de termijnen antwoorden, de nodige documenten verstrekken, enz.)
Nadat u de vereiste documenten hebt verstrekt, zult u worden uitgenodigd voor een bezoek van de woning. De medewerkers van de Lokale Steunpunten, de conciërges/schoonmakers of de siteverantwoordelijken kunnen zich belasten met de bezoeken. Zorg ervoor dat u de vastgestelde bezoektijden in acht neemt. Mocht een onvoorziene omstandigheid u beletten om (op tijd) op de afspraak aanwezig te zijn, moet u de Verhuurdienst daarvan absoluut verwittigen op het nummer 02 511 18 14
Na het bezoek van de voorgestelde woning moet u de Verhuurdienst binnen de reglementaire termijnen in kennis stellen van uw beslissing.
Aanvaardt u de woning, dan zal Comensia contact met u opnemen om over te gaan tot de toewijzing. De Verhuurdienst zal een afspraak met u maken om het huurcontract te ondertekenen en om u de formaliteiten toe te lichten voor de samenstelling van de huurwaarborg. Voor meer informatie kunt u terecht op de pagina “Verhuurdienst“
Na het bezoek van de voorgestelde woning moet u de Verhuurdienst binnen de reglementaire termijnen in kennis stellen van uw beslissing.
U weigert de voorgestelde woning? Comensia zal de gegrondheid van uw motivering controleren :
De motivering wordt als niet-gegrond geacht (bijvoorbeeld: keuken te klein, de slaapkamers geven niet uit op de tuin, de wijk is niet interessant, enz.): uw kandidatuur bij Comensia en bij alle andere openbare vastgoedmaatschappijen zal worden geschrapt.
De motivering wordt als gegrond geacht: uw weigering is “gemotiveerd”. Uw kandidatuur zal dus niet worden geschrapt en zal opnieuw op de wachtlijst worden geplaatst.
Opmerking: uitsluitend indien de voorgestelde woning een woning voor middeninkomens betreft, kan de kandidaat de woning zonder opgave van redenen weigeren.
Elke schrapping moet per aangetekende brief aan de kandidaat worden betekend en moet gemotiveerd zijn. Na een schrapping moet de kandidaat zes maanden wachten voordat hij zich opnieuw kan inschrijven bij een openbare vastgoedmaatschappij (OVM) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De geschrapte kandidaturen en dossiers worden gecontroleerd door de BGHM, de toezichthoudende autoriteit van alle sociale huisvestingsmaatschappijen in Brussel. Een vertegenwoordiger van de BGHM – de sociaal afgevaardigde – ziet erop toe dat de huisvestingsmaatschappijen de regelgeving naleven en effectief toepassen.
Voor meer informatie :
https://slrb-bghm.brussels/nl/huurder-worden